reklama

Łódź: powolna śmierć podmiejskich tramwajów

zdjęcie: Łódź: powolna śmierć podmiejskich tramwajów / pixabay/3993899
Łódzkie tramwaje zawsze wyróżniały połączenia podmiejskie. Tym środkiem lokomocji można było dojechać praktycznie do wszystkich większych miejscowości położonych wokół miasta. Dziś pozostało jedno połączenie, najstarsze, do Pabianic. Uruchomione w 1901 roku.
REKLAMA
Tramwaje nr 41, 42, 43, 44, 45, 46 – każdy z nich jechał do innej podłódzkiej miejscowości. Linię 44 do Aleksandrowa Łódzkiego zawieszono najwcześniej, już w 1991 r. Trzy lata temu ten sam los potkał najdłuższą linię tramwajową w Polsce, która łączyła Łódź z Ozorkowem i miała 29 km długości. Rok później zawieszono połączenia tramwajowe do Zgierza i Lutomierska, a w ubiegłym roku do Konstantynowa Łódzkiego. Czy jest szansa na to, by wróciły połączenia tramwajowe łączące Łódź z ościennymi gminami?  Jest, i to nawet spora, choć w zdecydowanie mniejszym zakresie niż przed laty, bo w najbliższym czasie tramwaje na pewno nie dotrą ani do Lutomierska ani do Ozorkowa.

Władze Konstantynowa Łódzkiego, do którego kursowały tramwaje linii 43 zamierzają ogłosić przetarg na remont linii tramwajowej w ostatnim kwartale 2019 r. Pieniądze na dofinansowanie remontu torowiska w kwocie 11 mln 299 tys. 900 zł znalazł Zarząd Województwa Łódzkiego. Zadanie to zostało dofinansowane w trybie pozakonkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Cała inwestycja zatytułowana „Modernizacja torowiska tramwajowego w Konstantynowie Łódzkim” wyceniana jest na 16 mln 359 tys. zł. Brakującą kwotę musi wyłożyć miasto i jeszcze do niedawana był z tym problem, bo władze miasta deklarowały, że jej nie znajdą. Istnieje za to szansa na zwiększenie przyznanego dofinansowania poprzez współfinansowanie projektu ze środków budżetu państwa.

Jednak, by linia 43 mogła wrócić na tory, potrzebny jest także remont torowiska w Łodzi. I w tym przypadku władze miasta liczą na wsparcie z Urzędu Marszałkowskiego. Miejscy urzędnicy złożą wniosek pod koniec tego roku. Jeśli zostanie rozpatrzony pozytywnie, inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu dwóch lat. Na rewitalizację ponad trzech kilometrów torów w stronę Konstantynowa potrzeba ok. 34 mln zł, z czego miasto może dać 10 milionów. Zakres prac obejmie przede wszystkim przebudowę torowiska i sieci trakcyjnej. Zmodernizowana zostanie także podstacja na Brusie zasilająca sieć trakcyjną. Remontu doczekają się także przystanki, które zostaną dostosowane do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych.

Więcej Rzeczpospolita Życie Regionów:
https://regiony.rp.pl/trendy/20530-lodz-powolna-smierc-podmiejskich-tramwajow
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Zgierz
6.2°C
wschód słońca: 07:17
zachód słońca: 15:41
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Zgierzu

kiedy
2025-01-15 19:00
miejsce
Stary Młyn Zgierz, Zgierz, Długa 41A
wstęp biletowany